OGSM @ Creative Comet
Tegenwoordig is video een populair middel geworden om een band te onderhouden met je doelgroepen, waardoor het belang van online zichtbaarheid toeneemt. Helaas ben je niet de enige die dit idee heeft. De toevloed aan video's leidt echter vaak tot een uitdaging: het creëren van impactvolle content die kijkers informeert, betrekt en converteert terwijl de merkintegriteit behouden blijft. De sleutel ligt in een gerichte aanpak.
Ik geloof dat je meer uit je marketingactiviteiten kunt halen door minder te doen. Klinkt gek, toch? De sleutel is focus. Om focus te creëren, moet je een duidelijk idee hebben van waar je naartoe wilt, een concreet plan maken om dit te bereiken en het vervolgens uitvoeren en regelmatig bijschaven.
Deze manier van denken bestaat al sinds het midden van de 20e eeuw en werd officieel geïntroduceerd door Peter Drucker en Management by Objectives genoemd. De essentie van Management by Objectives is dat bedrijfsdoelen gezamenlijk worden opgesteld, waarbij motivatie en empowerment in de hele organisatie worden gestimuleerd.
Het eenvoudigste model om dit toe te passen is de OGSM-methodologie en is de perfecte combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen. OGSM is een acroniem voor Objective (Doel), Goals (Doelen), Strategy (Strategie) en Measures (Maatregelen). De Doelstelling geeft een kwalitatieve richting aan en dient als inspirerend doel. Vervolgens worden kwantitatieve doelen of belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) vastgesteld om de doelstelling te ondersteunen. Strategieën, de specifieke keuzes die cruciaal zijn voor het bereiken van de Doelstelling, fungeren als in elkaar grijpende bouwstenen. Maatregelen omvatten kwantitatieve beoordelingen om de voortgang van de Strategie te monitoren, vergezeld van uitvoerbare stappen met duidelijke deadlines en eigenaren. Deze methode zorgt voor een strategische, gerichte en dynamische aanpak van marketingactiviteiten.